Cykl wykładów „Wielkie pytania w nauce” powstał z inicjatywy prof. Tadeusza Pomianka, Prezydenta WSIiZ, i realizowany jest od 2016 roku we współpracy z „Tygodnikiem Powszechnym”. Spotkania organizowane są w formie otwartych, niekomercyjnych wykładów z udziałem autorytetów świata nauki.
NAJNOWSZE ODCINKI
dr Ewa Woydyłło-Osiatyńska, ks. prof. Alfred Wierzbicki
#010
Czy szczęścia można się nauczyć?
Szczęście… Czym jest? Czy można się go nauczyć? Czy istnieje recepta, jak je osiągnąć i utrzymać? Co tak naprawdę uszczęśliwia ludzi? Od zarania dziejów odpowiedzi na te pytania szukają zwykli ludzie i tęgie umysły. O różnych wymiarach szczęścia z punktu widzenia naukowego i psychologicznego rozmawiają dr Ewa Woydyłło-Osiatyńska oraz teolog i etyk ks. prof. Alfred Wierzbicki. Spotkanie z cyklu “Wielkie pytania w nauce” pt. „Czy szczęścia można się nauczyć?” odbyło się w lutym 2019 roku w Filharmonii Podkarpackiej.
prof. Jerzy Bralczyk, Michał Ogórek
#009
Sztuka rozmowy
O rozmowie – spontanicznej i zorganizowanej, wywiadzie dziennikarskim – agresywnym i spokojnym. O brzydszej siostrze retoryki oraz o tym – czy sztuki rozmowy można się nauczyć – mówili prof. Jerzy Bralczyk i Michał Ogórek, podczas spotkania, które odbyło się w Filharmonii Podkarpackiej w grudniu 2018 roku w ramach cyklu „Wielkie pytania w nauce”.
prof. Waldemar Łazuga i Robert Makłowicz
#008
Uwikłani w przeszłość. Patrzący w przyszłość
Nikt z nas nie umrze w świecie, w którym się urodził. Wszyscy przeżyjemy kilka światów. Niezależnie od tego, jak będziemy się odnajdywać w kolejnych z nich, zawsze – patrząc w przyszłość – będziemy uwikłani w przeszłość. O historii oraz jej wpływie na naszą codzienność i przyszłe wybory rozmawiają prof. Waldemar Łazuga i Robert Makłowicz.
prof. Jerzy Bralczyk, prof. Jan Miodek
#007
O współczesności i przyszłości języka polskiego
Spotkanie czy iwęt? Wrocław czy Wroc? Jaka jest współczesna polszczyzna i jakie zachodzą w niej procesy? Swoją wiedzą na ten temat podzielili się profesorowie Jerzy Bralczyk i Jan Miodek. Mowa była między innymi o feminatywach, zdrobnieniach oraz zaskakujących zwrotach akcji w wykorzystywaniu przez Polaków końcówek fleksyjnych, takich jak „-ów” czy „-y”.
prof. Ryszard Tadeusiewicz i prof. Krzysztof Zanussi
#006
Czym jest sztuczna inteligencja i jak zmieni nasze życie?
Rozwój sztucznej inteligencji budzi niepokój nie tylko naukowców, ale przede wszystkim zwykłych ludzi. Obawiamy się wielu aspektów przyszłości związanych z jej ewolucją. Na pytanie „Czym jest sztuczna inteligencja i jak zmieni nasze życie?” próbowali odpowiedzieć prof. Ryszard Tadeusiewicz oraz reżyser Krzysztof Zanussi podczas spotkania, które odbyło się w grudniu 2023 roku, w ramach cyklu „Wielkie pytania w nauce”.
prof. Jerzy Vetulani
#005
Jak usprawnić mózg nastolatka?
W ramach wykładu prof. Jerzy Vetulani przedstawił ewolucję mózgu człowieka. Opowiedział również o tym, jak mózg rozwija się w różnych fazach naszego życia. Profesor wytłumaczył także, co trzeba robić, a czego unikać, aby usprawnić jego działanie.
ks. prof. Michał Heller, prof. Krzysztof Zanussi
#004
Kosmiczny dramat. Mój prywatny scenariusz
Początek świata to temat ważny nie tylko dla świata nauki – wszyscy chcemy wiedzieć, skąd wziął się Wszechświat, w którym żyjemy. O kosmosie i wielkim wybuchu, ale również o racjonalności, dobru i złu opowiadają fizyk ks. prof. Michał Heller oraz reżyser i moralista Krzysztof Zanussi.
prof. Krzysztof A. Meissner i dr Tomasz Rożek
#003
Czy wszechświat miał początek?
Czy Wszechświat miał początek a może Wszechświaty trwają jedne po drugich? Czy w zrozumieniu najtrudniejszych naukowych zagadnień pomoże człowiekowi sztuczna inteligencja? Tym zagadnieniom przyjrzeli się prof. Krzysztof A. Meissner i dr Tomasz Rożek.
Śp. prof. dr hab. Jerzy Vetulani
#002
Dlaczego myślimy i jak mózg może prowadzić nas na manowce?
Śp. prof. Jerzy Vetulani podczas swojego wykładu opowiada nie tylko o tajemnicach i pułapkach pracy ludzkiego umysłu, ale również o fenomenie myślenia oraz roli, jaką w życiu człowieka odgrywa mózg.
prof. Jerzy Bralczyk
#001
Jak mówić, żeby nas słuchano?
W czasie wykładu prof. J. Bralczyk nie tylko wyjaśnia zasady dotyczące skutecznej komunikacji, ale też daje popis umiejętności oratorskich. To obowiązkowa pozycja dla wszystkich, których interesuje poprawne i skuteczne komunikowanie się z innymi.